Hiervoor gaan wij!

Onze school tracht de totale ontwikkeling van kinderen ter harte te nemen. Ons schooleigen opvoedinsgproject bestaat daarbij uit 4 pijlers.
Warme school
Op onze school staat GASTVRIJHEID centraal! We heten iedereen welkom ongeacht zijn achtergrond, cultuur of persoonlijkheid. Hier mag iedereen zich veilig en goed voelen. Ons warm en hecht team ziet en hoort elke leerling en biedt kansen zodat iedereen zich ten volle kan ontwikkelen.
Op deze manier vertalen we de christelijke inspiratie als onze grondhouding voor goed onderwijs.
Verbondenheid als kracht
Verbondenheid creëren is voor ons een krachtige manier om een warme, gastvrije school te kunnen zijn.
Leerlingen ontwikkelen zich door in interactie te gaan met elkaar en met de wereld. We trachten onderlinge verbondenheid te creëren in en buiten de klas- en schoolmuren. Leerkrachten spelen hierin een belangrijke rol door DIALOOG centraal te stellen.
Wie zich onderling verbonden voelt met elkaar kan groeien en anderen laten groeien.
Om een gezonde en positieve leeromgeving te kunnen creëren, doen we ook beroep op onze partners. Een goede samenwerking met externe partners en zeker met ouders is van groot belang voor de ontwikkeling van de leerlingen. Ouders mogen van de school verwachten dat ze een goede leer- en leefwereld is die bijdraagt aan de opvoeding die ze zelf willen geven.
Kwaliteit voorop!
Als school vinden we het belangrijk om KWALITEITSVOL ONDERWIJS te bieden. We willen iedereen op onze school een stevige basis geven voor hun verdere toekomst. Door het bijbrengen van kennis, vaardigheden en houdingen helpen we onze leerlingen zichzelf te ontdekken. Hierbij hebben we oog voor hun talenten en interesses. Door hen de ruimte te geven om deze te verkennen, bieden we ze de kans om hun sterke punten te ontwikkelen en te groeien in wie ze werkelijk zijn.
Het leren van iedere leerling vormt een uitgangspunt. We willen hen motiveren, begeleiden en uitdagen tijdens het leerproces. Zorg speelt hierin een centrale rol door aandacht te besteden aan de individuele behoeften en uitdagingen. Hierbij houden we rekening met de specifieke zorgnoden van alle kinderen.
Op die manier willen we ervoor zorgen dat elk kind zich maximaal ontplooit ongeacht zijn startpositie.
Aandacht voor harmonieuze ontwikkeling
Kwaliteitsvol onderwijs kan enkel geboden worden indien er voldoende aandacht is voor een harmonieuze ontwikkeling van elke leerling.
We streven ernaar dat al onze leerlingen daarbij de BESTE VERSIE VAN ZICHZELF kunnen worden. We willen hen helpen om op te groeien tot autonome jongeren waarbij ze een eigen mening en inbreng mogen hebben.
Door het voorleven van waarden zoals respect en verdraagzaamheid, attitudes, relationele en sociale vaardigheden leren we onze leerlingen te groeien als mens, medemens en burger. Als Sint-Bernardusschool spreken we onze leerlingen aan op hun volledige persoonlijkheid. We dagen hen uit om hun leven te wijden aan wat hen boeit en motiveert. In vrijheid en verantwoordelijkheid leren we hen zorg te dragen voor zichzelf, voor elkaar en voor de wereld.
