Zin in leren – Zin in leven

Het ZILL-leerplan (Zin in Leren, Zin in Leven) is een vernieuwend leerplan dat geïntroduceerd is in Vlaanderen voor het basisonderwijs. Het richt zich op de allesomvattende ontwikkeling van kinderen. Hier zijn drie stappen om het ZILL-leerplan uit te leggen:

ZILL leerplan uitgelegd in 3 stappen

01

1. Focus op het kind als geheel:

Het ZILL-leerplan richt zich niet alleen op cognitieve vaardigheden, maar ook op de emotionele, sociale, lichamelijke en creatieve ontwikkeling van kinderen. Het erkent dat leren niet alleen gaat over kennisoverdracht, maar ook over het ontwikkelen van een brede waaier aan vaardigheden en attitudes die kinderen nodig hebben om te functioneren in de samenleving.

02

2. Competentiegericht leren:

In plaats van traditionele vakken, richt het ZILL-leerplan zich op het ontwikkelen van verschillende competenties. Dit betekent dat de leerdoelen meer gericht zijn op wat kinderen kunnen doen met de kennis die ze verwerven, zoals probleemoplossend denken, samenwerken, en zelfstandig werken. Dit vereist een meer geïntegreerde aanpak, waar verschillende kennisdomeinen elkaar ondersteunen en aanvullen.

03

3. Flexibiliteit en inspelen op de noden van elk kind:

Het ZILL-leerplan biedt leerkrachten de vrijheid om het onderwijs af te stemmen op de specifieke behoeften en interesses van hun leerlingen. Dit kan betekenen dat leerkrachten verschillende leerwegen aanbieden, afhankelijk van het tempo en het niveau van de kinderen. De leerkracht speelt een begeleidende rol, waarbij hij of zij de leerprocessen van kinderen observeert, ondersteunt en bijstuurt waar nodig.