MOS

← terug naar schoolwerking

MOS

Schooljaar 2020 – 2021

De MOS- werking op school blijft een belangrijk item in ons beleid. Sinds enkele jaren konden we beroep doen op Ivarem om ons hierbij te helpen. Zij organiseerden het project ‘afvalarme school 2020’ waar ook wij aan deelnamen.
Onze kleuters en kinderen van de lagere school konden deelnemen aan allerlei activiteiten zoals: welriekende dreef, zwerfvuilactie, bezoek aan recyclagepark, sorteerslimmerik, viesvuilland, ….
Dankzij deze activiteiten en aanpassingen op schoolniveau konden we heel wat propere planeten verzamelen om zo onze banner vol te krijgen. Jammer genoeg konden er in 2020 heel wat activiteiten niet doorgaan en was er ook geen afsluiter van dit project.
Onze school blijft echter niet stilzitten. Dit schooljaar zetten we extra in op het inzamelen van batterijen, inktpatronen en sinds kort ook het inzamelen van plastic dopjes.
We blijven vasthouden aan onze waarden en maken gebruik van herbruikbare bekers, we sorteren ons afval, we gebruiken koeken- en fruitdoosjes, we bannen aluminiumfolie.
In de toekomst zouden we ook graag een mini- containerpark installeren om ons schoolafval nog beter te kunnen sorteren.
We zijn reeds ingeschreven voor een nieuw project van Ivarem, ‘Afvalarme school 2025’. Ook neemt onze MOS- werkgroep deel aan de vergaderingen ivm het burgemeesterconvenant.

Schooljaar 2017-2018

In het project “Bornem drijft” werkten 3 scholen aan ideeën om Bornem te doen drijven en aldus vorm te geven : de Sint-Bernardusschool, de Kinderplaneet en de eerstejaars van de STEM-richting van OLVP-secundair. Elke school ging aan de slag op eigen manier.
In onze school hadden de kleuters een projectweek rond “water” en dan maakten ze een aantal werkjes voor de tentoonstelling. In de lagere school verliep dit gespreid over meerdere maanden : elke klas mocht ideeën aanbrengen bij verschillende vragen rond “Bornem drijft”.
Hoe kan Bornem drijven? Hoe wonen de mensen op drijvend Bornem? Hoe zorgen we voor energie? enzovoort … Deze ideeën werden verzameld en geselecteerd door de ingenieurs. Deze ingenieurs mochten zichzelf kandidaat stellen. Zij werkten 8 vrijdagnamiddagen aan het concretiseren van de ideeën van de leerlingen. Juf Carine was de stuwende kracht achter dit project. Ze nam de leiding over de ingenieurs en stak er tussendoor ook nog heel veel tijd in. En … het resultaat mocht gezien zijn! We mogen terecht trots zijn op het werk van de kinderen van onze school.
Op 18 mei was er de apotheose met een tentoonstelling, een optreden van “De levende Muziek” en een opening door de burgemeester.
Ook minister van Onderwijs Crevits en weervrouw Sabine Hagedoren hadden een filmpje opgenomen, dat werd vertoond.
Het was een boeiend project waar alle kinderen veel uit geleerd hebben.
Dank je wel juf Carine, de kleuters, de kinderen van de lagere school en 13 ingenieurs die heel het traject hebben uitgedaan!

16 nov. : vuilnisbakkenstickers

De kinderen van 4A deden een rondgang in alle klassen in het teken van MOS. Zij kwamen vertellen over de actie rond de vuilnisbakkenstickers. De kinderen van 4A zijn de heersers van afvalland en willen de school graag helpen om hun afval te sorteren. Daarom geven zij aan elke klas 3 stickers: papier & karton, gemengde plastic en restafval. Het is de bedoeling dat elke klas deze 3 vuilnisbakken gebruikt. De koningen en koninginnen van afvalland hebben de klassen voorbeelden gegeven van wat in elke vuilnisbak thuis hoort. Na een korte periode komen de heersers nog eens terug om te controleren of de klassen wel grondig sorteren.

24 nov. : moestuin

Vrijdag mochten we met het zesde leerjaar de moestuin winterklaar maken. Dit onder het goedkeurende oog van de ganzen, die heel blij waren met hun propere drinkbak.
We verwijderden de netten en stokken die nog over de stukken grond lagen, voederden de kippen en ganzen en zorgden ervoor dat de ganzen weer een propere plek hebben om te rusten nu het kouder wordt.
Ook de serre mochten enkele kinderen onder handen nemen. We mochten de laatste groenten oogsten die nog verstopt zaten onder de grond zoals wortelen, pastinaak, ui, aardpeer,…
Met deze lekkere groentjes gaan we soep maken!

Schooljaar 2016-2017

Afvalbeheersing gedurende het schooljaar

Maatregelen op schoolniveau
– in de refter drinken we uit glazen flesjes
– na de speeltijd drinken we water uit herbruikbare bekers
– tijdens de speeltijd drinken we water aan de drankfonteintjes
– we hebben een koekendoos : thuis halen we de koek uit de verpakking
– woensdag eten we fruit : de restjes gaan in de emmers voor fruitafval
– in onze brooddoos gebruiken we geen zilverpapier
– er wordt zoveel mogelijk dubbelzijdig gekopieerd
– we kopiëren op gerecycleerd papier
– we proberen de deuren dicht te houden om warmte binnen te houden
– we letten erop dat de lichten niet onnodig blijven branden
– toestellen worden afgezet en niet op stand by stand
– de boilers op school warmen het water op na de schooluren

Specifieke taken voor afvalbeheersing
– de kinderen van groep 5 verzamelen wekelijks het afval in de fruitemmertjes
– de kinderen van groep 6 doen wekelijks een papierophaling en brengen het papier en karton naar de gele container

In de loop van het schooljaar bezoeken de leerlingen de moestuin ‘t Hoogste.
Ze werken daar ook in de tuin. Bedankt aan de familie Spruyt voor dit mooie project

Eind november was het de beurt aan het 6de leerjaar om naar de moestuin van Catherine en Niels te gaan.  We kregen heel veel uitleg. Ook mochten we paprika, pepers en aardpeer oogsten.  Daarna mochten we helpen om de tuin winterklaar te maken. Het was heel fijn.