22 feb. : week tegen pesten

Vandaag vrijdag 22 februari start de “week tegen pesten”. Ze loopt tot vrijdag 1 maart.
Aangezien we dit heel erg belangrijk vinden en we absoluut tegen pesten zijn, doet onze school hier terug aan mee.
Met de Move tegen pesten: STIP IT willen we alle kinderen en jongeren – en bij uitbreiding iedereen die sympathie heeft voor de Move tegen pesten – overtuigen dat pesten heel fout is.
Het plaatsen van 4 stippen op je hand betekent dat je akkoord bent met de vier afspraken die helpen om pesten tegen te gaan:

1. Ik vind pesten niet oké en zal er nooit aan meedoen!
  2. Ik praat erover als pesten mij bang of verdrietig maakt.
  3. Ik sluit niemand uit, voor mij hoort iedereen erbij!
  4. Ik zal altijd proberen op te komen voor iemand die gepest wordt.

Door dit te doen, laat je weten dat je pesten echt niet oké vindt en dat je er zal zijn voor wie gepest wordt. Het zetten van de vier stippen op je hand doe je dus niet zomaar, maar hiermee ga je echt een engagement tegen pesten aan!
Volgende week zullen we op regelmatige tijdstippen de Move tegen pesten ook daadwerkelijk met de hele school doen. Vrijdag 1 maart op de carnavalviering doen we dit ook samen met alle kinderen.
Om de actie nog meer kracht bij te zetten en omdat we merken dat het oplossen van ruzies niet altijd van een leien dakje verloopt, stellen we ook de herstelmuur voor.
De herstelmuur geeft de kinderen de kans om een ruzie samen en op een goede manier op te lossen.
We hebben dit ondertussen al in elke klas voorgesteld. Vraag uw kind(eren) er gerust naar, hij of zij zal vast graag wat meer uitleg geven.

Plaats een reactie